Tindakan Segera Oleh Pemantau
Program 2011: Cetak slip ini dan
rumuskan mengikut bidang pada akhir 2011.
REKOD KEBERKESANAN PROGRAM 2011: Bidang /unit = PERMAINAN BOLA TAMPAR
Nama Program
|
Klinik bola tampar peringkat sekolah
|
Tempoh Laksana:
|
September 2011
|
Objektif
|
Pendedahan terperinci teknik-teknik
permainan bola tampar seterusnya mencungkil bakat murid.
|
||
Pemantauan
|
Oleh setiausaha
sukan dibantu ketua unit kelab dan permainan
|
||
Kekangan
|
Murid kurang berminat dengan permainan bola tampar,kehadiran
murid amat tidak memuaskan, dan guru-guru pelaksana klinik bola tampar tidak
mempunyai teknik dan kemahiran yang tinggi untuk mengajar murid.
|
||
Penilaian
|
Secara kesimpulannya objektif klinik bola tampar ini tercapai.
Murid tahu melakukan servis mula, iaitu dalam 69% melepasi jaring, aktiviti
menyangga agak lemah kerana murid cepat sakit tangan. Untuk aktiviti rejaman,murid hampir 80 % berani
melakukannya...
|
||
Penambah-baikan
|
Murid-murid perlu diberi pendedahan yang lebih banyak tentang bola
tampar dengan mengadakan perlawanan persahabatan antara sekolah yang terdekat
dan menjemput jurulatih pakar untuk mengajar murid-murid seperti klinik bola
tampar.
|
Tandatangan Penilai :
Nama Penilai :
Tarikh :
Nota: Laporan Keberkesanan
2011 perlu disimpan dalam folder RPS 2012-2014.
Rekod Pelaksanaan dan Penilaian
Program 2011: BIDANG/UNIT: PERMAINAN BOLA
TAMPAR
(Direkodkan setiap akhir tahun)
Bil
|
Program
|
Tempoh Pelaksanaan
|
Tarikh Pemantauan
|
Penilaian Keberkesanan Program
|
Cadangan Penambahbaikan
|
Catatan
|
1
|
Klinik
bola tampar
|
September
|
September
|
Kurang
mendapat sambutan dan hampir tercapai objektif
|
Menjemput
jurulatih pakar
Perancangan
lebih teliti
Meletakkan
3 orang guru di setiap aktiviti
(servis,menyangga,
merejam)
|
Boleh
dilaksana pada 2012
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Tandatangan
Penilai :
Nama Penilai :
Tarikh :
Rancangan
Pemajuan Sekolah,RPS 2012-2014
Sekolah:
SK SEKSYEN 18 , SHAH ALAM
1)
Analisis Persekitaran TOWS/COWS Matriks (BIDANG/UNIT*: _PERMAINAN
BOLA TAMPAR__)
Dalaman
Luaran
|
(S)KEKUATAN:
S1- 3 orang guru penasihat
S2- Minat murid dan berbakat
S3- Guru komited dengan tugas
S4- Kemudahan
gelanggang bola tampar
|
(W)KELEMAHAN:
W1- Kekurangan masa latihan
W2- Kurang berpengalaman dalam
meningkatkan stamina murid
W3- Murid kurang bersungguh untuk meningkatkan
mutu permainan
W4- Guru kurang pengetahuan dalam kejurulatihan
dan pengadilan
|
(O)PELUANG:
O1- Sekolah mempunyai gelanggang
O2- Membimbing murid untuk mewakili
Sekolah,daerah,negeri.
O3- Menjemput jurulatih dari luar.
04 – Bantuan latihan dari pihak PIBG.
|
Strategi SO
1.
Meningkatkan
penglibatan murid dalam permainan bola tampar
2.
Sokongan
dari pihak luar
( jurulatih dan pihak PIBG)
|
Strategi WO
1.
Menyediakan
pemain pelapis (tahun target untuk juara)
2.
Guru-guru
yang terlibat diberi pendedahan dalam kejurulatiihan
3.
Mengadakan
latihan berfokuskan stamina
4.
Menambahkan
waktu latihan
|
(C)CABARAN:
C1- Kekurangan
bola tampar
C2- kurang
pendedahan dengan pertandingan luar
C3- kurang sambutan dari murid dan ibubapa
C4 –Kelab kurang sumber kewangan.
|
Strategi SC
1)
Meningkatkan
kehadiran murid dalam aktiviti kokurikulum
2)
Menggunakan
guru berpengalaman dan berkebolehan tinggi dalam melatih murid
3)
Khidmat
bantuan luar
|
Strategi WC
1) Menyediakan
peralatan yang mencukupi
2) Mengadakan
perlawanan persahabatan
3) Memohon
sumbangan dari pihak luar
|
2)
PELAN STRATEGIK 2012-2014 Sekolah: SK SEKSYEN 18 SHAH ALAM
BIDANG/UNIT*: PERMAINAN
BOLA TAMPAR
|
|||||||||||||
NKRA: Meluaskan Akses Kepada
Pendidikan yang Berkualiti dan Berkemampuan
Sub-KRA:
Prasekolah/LINUS/Sekolah
Berprestasi Tinggi/Tawaran Baru*
|
|||||||||||||
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indikator Pencapaian
|
Sasaran (ETR)
|
||||||||
TOV
|
2012
|
2013
|
2014
|
||||||||||
Penyertaan murid terutama dari unit
kokurikulum
dari 40% kepada 90%
|
% murid yang melibatkan diri secara
aktif dalam permainan bola tampar masih rendah
|
Meningkatkan peratus murid menguasai
kemahiran
|
Meningkatkan pencapaian dan
penglibatan murid
|
% murid yang terlibat
|
40
|
60
|
75
|
90
|
|||||
Pencapaian dari segi rangking sekolah
|
Murid yang berkebolehan dan
berpontensi tidak mahu mengambil bahagian kerana masalah keluarga tidak
membenarkannya bermain.
|
Memastikan semua murid yg lulus dalam
peperiksaan dan lulus semua kemahiran akan mengambil bahagian.
|
Meningkatkan pencapaian sukan bola
tampar dengan kerjasama antara guru dan ibubapa serta pihak luar.
|
% murid terlibat dalam pemilihan bola
tampar
|
50
|
70
|
80
|
90
|
|||||
3)
PELAN TAKTIKAL 2012 BIDANG/UNIT*: PERMAINAN
BOLA TAMPAR
|
NKRA: Meluaskan Akses Kepada
Pendidikan yang Berkualiti dan Berkemampuan
Sub-KRA:
Prasekolah/LINUS/Sekolah
Berprestasi Tinggi/Tawaran Baru*
|
Bil.
|
Program
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos/ Sumber
|
Indikator Pencapaian
|
TOV
|
ETR
|
|
1
|
KLINIK bola tampar
|
Meningkatkan tahap keyakinan dan
kecekapan murid dan guru dalam
permainan bola tampar
|
Guru-guru bola tampar
dan murid-murid
|
SEPTEMBER
|
RM 500.00
|
% murid menguasai
|
50
|
70
|
|
2
|
Program meningkatkan kemahiran di
sebelah petang
|
Murid menguasai
Kemahiran 100%
|
Guru penasihat dan guru pembimbing
|
Setiap rabu
Sebulan sekali
|
-
|
% menguasai kemahiran
|
50
|
80
|
|
3
|
Pelan Operasi BIDANG/UNIT*: PERMAINAN BOLA
TAMPAR
Tandatangan
Penilai :
Nama
Penilai :
Tarikh :
__
|
|||||||||||||||||||||||||||
(Direkodkan setiap akhir tahun)
Bil
|
Program
|
Tempoh Pelaksanaan
|
Tarikh Pemantauan
|
Penilaian Keberkesanan Program
|
Cadangan Penambahbaikan
|
Catatan
|
1
|
Pertandingan
peringkat sekolah
|
Feb
- Mei
|
MEI
oleh
GB/PK
|
Keputusan
pertandingan tidak memberangsangkan
|
Latihan
berpanjangan
|
Boleh
dilaksana pada 2013
|
2
|
Klinik
bola tampar
|
September
|
|
Murid
mendapat keyakinan untuk mengambil bahagian
|
Menjemput
jurulatih luar
|
Boleh
dilaksanakan pada 2013
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Tandatangan
Penilai :
Nama Penilai :
Tarikh :
No comments:
Post a Comment