KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Semester 1
PENGAJIAN SUKATAN
PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH
NO. KOD :
|
BMM 3101
|
TARIKH:
|
|||||||||||||
ANGKA GILIRAN:
|
MASA :
|
2 jam 30minit
|
|||||||||||||
PUSAT :
|
|||||||||||||||
ARAHAN KEPADA
CALON
1. Kertas ini mengandungi tiga bahagian:
Bahagian
A
: 20 soalan objektif
Bahagian
B
: 4 soalan struktur
Bahagian
C
: 3 soalan esei
2. Jawab semua soalan dalam Bahagian A, Bahagian B dan Bahagian dua soalan Bahagian C
3. Jawab
soalan:
Bahagian
A
pada kertas saranan jawapan yang disediakan.
Bahagian
B
pada ruang yang disediakan dalam kertas soalan.
Bahagian
C
pada kertas jawapan yang disediakan.
4. Semua kertas jawapan hendaklah diikat bersama-sama
buku soalan dan diserahkan pada akhir peperiksaan.
UNTUK KEGUNAAN PEMERIKSA SAHAJA
BAHAGIAN
|
NO. SOALAN/ MARKAH
|
JUMLAH
|
||||||||
A
( 20 markah )
|
1 - 20
|
|||||||||
B
( 40 markah )
|
1a
|
1b
|
2a
|
2b
|
3a
|
3b
|
4
|
|||
C
( 40 markah )
|
1
|
2
|
3
|
|||||||
JUMLAH KESELURUHAN
|
||||||||||
BAHAGIAN
A
(20
markah)
Jawab
semua soalan
1. Kurikulum Baharu Sekolah Rendah bagi
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu bertujuan untuk
A . melahirkan
masyarakat yang percaya kepada Tuhan, raja dan
negara Malaysia.
B. memenuhi
hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan
insan
yang seimbang dan harmonis.
C. membina
masyarakat yang progresif, dinamik dan berketrampilan
yang dapat menggunakan sains dan
teknologi moden.
D. membina
masyarakat yang cekap menggunakan bahasa secara
bersopan santun dan bersusila dalam
kehidupan harian.
2. Komponen utama Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah ialah
I.
Hasil
pembelajaran
II.
Pengisian
kurikulum
III.
Huraian
hasil pembelajaran
IV.
Kemahiran
bahasa
V.
Sistem
bahasa
A. I,II,III
dan IV
B. I,II,III
dan V
C. I,II,IV
dan V
D. II,III,
IV dan V
3. Huraian
Hasil Pembelajaran bagi kemahiran mendengar dan bertutur yang
berikut
terletak pada aras rendah kecuali
A. menyatakan sebab dan akibat untuk menyokong
sesuatu permintaan.
B. mengajukan hasrat dengan menggunakan
ungkapan yang sesuai dan
bersusila.
C. menggunakan mimic muka yang sesuai semasa
mengemukakan
permintaan.
D.
memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk
menyatakan sesuatu permintaan.
4.
Hasil Pembelajaran
|
Huraian hasil
Pembelajaran
|
Cadangan aktiviti
|
1.0 Berbual dengan keluarga, rakan
sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara
berkaitan dengan kehidupan harian menggunakan kata, ungkapan, intonasi dan
nada yang sesuai.
|
Aras
1
i.
Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami, dilihat atau dibaca
|
?
|
Rajah 1: Contoh format Hasil
Pembelajaran dan Huraian Hasil Pembelajaran
Aktiviti yang paling sesuai bagi Hasil
Pembelajaran di atas ialah
A. tunjuk cara dan demotrasi sesuatu produk
barangan yang baru
dikeluarkan.
B. berlakon
dengan menggunakan kata panggilan atau kata ganti nama yang sesuai.
C.
main peranan untuk menunjukkan cara menerima teguran secara
terbuka dalam perbualan.
D.
bersoal jawab berdasarkan sesuatu situasi bagi tujuan menceritakan
perkara-perkara yang dialami,
dilihat atau dibaca.
5.
1.2 Aras 3 (i) Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan keputusan
|
Kecekapan berbahasa yang paling tepat dengan Huraian Hasil Pembelajaran di
atas ialah
A. berbual
dengan rakan tentang pengalaman yang mencemaskan.
B. menjawab soalan-soalan pemahaman
berdasarkan gambar bersiri
yang ditunjukkan.
C. berdailog
tentang cara paling berkesan untuk menggalakkan kanak-
kanak menabung.
D. mewawancara
tentang tajuk ‘Pencemaran Alam Sekitar Di Kawasan
Tempat
Tinggal Anda Kesan dan Cara Mengatasi’.
6. Kemahiran memberikan dan memahami arahan
serta pesanan tentang sesuatu
perkara yang berkesan boleh
diaplikasikan dalam aktiviti:
A. mencari jalan pulang
B. mendengar
lagu
C
bermain alat muzik
D
silang kata
7. Hasil Pembelajaran (HP) yang perlu
ditentukan oleh guru sebelum penyediaan
Rancangan Pengajaran
Harian (RPH) bergantung kepada
A
pengalaman sedia ada pelajar
B. kebolehan guru mengaplikasikan
kemahiran yang dikuasai
C tahap dan aras kebolehan pelajar
D.
bilangan pelajar dalam kelas.
8. Seorang
pelajar telah diminta untuk menceritakan kembali sinopsis sebuah
Filem yang telah ditontonnya.
Aktiviti ini boleh dikaitkan dengan kemahiran:
A. Menghuraikan maklumat dengan alasan
yang meyakinkan.
B. Menyampaikan
maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang
terancang.
C. Bercerita
menggunakan kata, frasa, ayat, serta sebutan dan intonasi
yang baik.
D. Memberikan
penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersirat dan
tersurat.
9. Dalam
hasil pembelajaran mencatat dan menyusun
maklumat, semua
huraian di bawah adalah benar, kecuali
A. mengambil
imlak bahan yang diperdengarkan.
B.
mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
C. mengenal
pasti maklumat dan mencatat nota.
D.
menyusun maklumat daripada nota hasil daripada pendengaran atau
bacaan.
10. Antara pernyataan yang paling tepat
tentang hasil pembelajaran ialah
A. dibina untuk menyepadukan kemahiran
bahasa, sistem bahasa dan
pengisian kurikulum
B. dibina untuk memudahkan perujukan
bagi penyediaan dan
Perancangan pengajaran dalam bilik darjah.
C. dibina untuk menguatkan lagi proses
pengajaran dan pembelajaran
berlandaskan bahasa Melayu
merentas kurikulum.
D. dibina untuk menyediakan pelajar-pelajar
yang boleh menguasai
ketiga-tiga kemahiran bahasa
dengan baik.
11. Huraian Hasil Pembelajaran (HHP) menyatakan secara jelas aras kemahiran
yang perlu dicapai oleh murid mengikut tahap keupayaan dan kemajuan mereka,
sama ada pasa Aras 1, Aras 2 atau Aras 3. Pemeringkatan berdasarkan aras ini
sejajar dengan
A.
pembelajaran
masteri
B.
pembelajaran kontekstual
C.
pembelajaran kontraktivisme
D.
pembelajaran kemahiran berfikir
12. Tajuk pelajaran
: Jasa Ibu
Langkah 1 : Murid membaca sajak bertajuk “jasa
ibu”. Langkah II :
Murid bercerita tentang jasa ibu mereka. Langkah
III : Murid berbincang dalam kumpulan tentang bagaimana
membalas jasa
ibu dan membuat pembentangan.
Langkah IV :
Murid menulis ayat-ayat tentang keistimewaan ibu
mereka
Berdasarkan
langkah pengajaran di atas, pilih penggabungjalinan kemahiran berbahasa yang
paling sesuai mengikut urutan langkah pengajaran.
A.
membaca
lisan lisan
membaca
B.
menulis membaca lisan menulis
C.
membaca
membaca lisan kemahiran menulis
D.
membaca
lisan
lisan kemahiran menulis
13. Sebagai guru, anda perlu mengambil kira beberapa
perkara semasa merancang aktiviti
pengayaan. Berikut merupakan perkara-perkara yang perlu diambil kira kecuali
A.
Menggunakan daya usaha sendiri
B.
Membuat kerja sendiri dan hasilan kendiri
C.
Menggunakan kaedah dan organisasi yang mudah ubah
D.
Mengurangkan masalah yang dihadapi melalui bantuan guru
14. Portfolio ialah satu kaedah yang digunakan oleh guru untuk mengumpul dan
merekod bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang dipersetujui
bersama.
Susun peta
perkembangan pembelajaran pelajar di bawah mengikut urutan yang betul.
i.
Menyebut bunyi huruf
ii.
Membentuk
suku kata
iii.
Permulaan
mengenal huruf
iv.
Berdikari
mengeja perkataan-perkataan
v.
Mencantum
suku kata dengan bimbingan guru
A.
i, ii, iii, iv dan iv
B.
iii, i, ii, v dan iv
C.
iii, ii, v dan iv
D.
iv,i, ii, iii dan v
15. Elemen-elemen
yang terkandung dalam pengisian kurikulum terdiri daripada
A.
ilmu, nilai, sistem bahasa, peribahasa dan kemahiran
bernilai tambah
B. ilmu,
nilai, sistem bahasa, peraturan sosiobudaya dan kemahiran bernilai tambah
C. ilmu,
nilai, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya dan kemahiran bernilai tambah
D. ilmu,
nilai, peribahasa, kewarganrgaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran
bernilai tambah
16. Peraturan
sisio-budaya perlu diserapkan semasa pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah bagi mata pelajaran pendidikan bahasa Melayu. Peraturan
sisio-budaya mencerminkan falsafah dan
keperibadian masyarakat Malaysia.
Antara
berikut merupakan amalan yang diamalkan oleh masyarakat Malaysia kecuali
A.
peribahasa
B.
laras bahasa
C.
bahasa tubuh
D.
kesantunan bahasa
17. Kemahiran
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan
kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
Berdasarkan kemahiran di atas,
aktiviti di bawah adalah sesuai dilaksanakan dalam pembelajaran kontekstual
dalam tajuk sirih dan pegaga kecuali
A.
Lawatan ke dusun buah-buah
B.
Mengenal pasti pokok herba terutama sirih dan pegaga
C.
Berbincang mengenai kegunaan herba berkenaan
D.
Aktiviti memproses herba/ daun pegaga untuk minuman
kesihatan
|
·
mencirikan
·
membanding dan
membezakan
·
mengumpul dan mengelas
·
membuat urutan
·
menyusun mengikut keutamaan
·
menganalisis
Pernyataan di atas merujuk kepada kemahiran
A.
menaakul
B.
strategi berfikir
C.
berfikir secara kritis
D.
berfikir secara kreatif
19. Cikgu A meminta murid
dalam kumpulan Mawar membuat refleksi secara mendalam berasaskan pengalaman,
perasaan diri mengenai masalah dan penyelesaiannya dalam strategi penyelesaian
masalah setelah tamat sesi perbincangan kumpulan.
Berdasarkan
pernyataan di atas, Cikgu A menggunakan Teori Kecerdasan Pelbagai
A. Interpersonal
B. Intrapersonal
C. Visual-Ruang
D. Verbal-Linguistik
20. Tentukan perbezaan antara objek dan
pelengkap dalam pola ayat dasar frasa nama dengan frasa kerja (FN + FK).
A.
objek tidak boleh digugurkan manakala pelengkap boleh
digugurkan.
B.
pelengkap tidak boleh digugurkan manakala objek boleh
digugurkan
C.
objek dapat
dipasifkan manakala pelengkap
tidak boleh dipasifkan
D.
pelengkap
boleh dipasifkan manakala objek tidak dapat dipasifkan.
BAHAGIAN B
( 40 markah )
Jawab semua soalan.
1.
Sukatan Pelajaran Bahasa
Melayu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) merupakan panduan asas untuk
guru melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran
|
(a)
Jelaskan lima objektif Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
i._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
iii._______________________________________________________________
_________________________________________________________________
________________________________________________________________
iv. ______________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
v.________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_______________________________________________________________
(5 markah)
(b) Dalam organisasi kandungan Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) 2003 sistem bahasa
berfokuskan kepada
pengajaran dan pembelajaran.
Susunkan
mengikut keutamaan lima sistem bahasa tersebut
i ________________________________________________________________
_______________________________________________________________
ii._______________________________________________________________
_______________________________________________________________
iii.______________________________________________________________
_______________________________________________________________
iv.______________________________________________________________
_______________________________________________________________
v._______________________________________________________________
_____________________________________________________________
(5 markah)
2
(a) Nyatakan dua sebab utama pengajaran sebutan dan intonasi diajar
. i.___________________________________________________________
__________________________________________________________
ii.__________________________________________________________
.
__________________________________________________________
(4 markah)
(b) Terangkan tiga aktiviti yang berkaitan dengan
hasil pembelajaran untuk
menghasilkan
penulisan kreatif dan bukan kreatif.
i.____________________________________________________________
__________________________________________________________
ii.__________________________________________________________
____________________________________________________________ .
iii.__________________________________________________________
___________________________________________________________
(6 markah)
3.
Strategi
penggabungjalinan dan aktiviti pengayaan merupakan aspek penting dalam
menentukan hala tuju pencapaian objektif
sesuatu pengajaran dan menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang
bermakna.
|
(a) Berdasarkan kenyataan di atas, terangkan
lima prinsip-prinsip
penggabungjalinan.
i. _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
ii.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
iii. _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
iv. ____________________________________________________________
____________________________________________________________
v. ____________________________________________________________
_____________________________________________________________
(5 markah)
(b) Senaraikan lima strategi pelaksanaan aktiviti pengayaan
i. ____________________________________________________________
____________________________________________________________
ii. ____________________________________________________________
___________________________________________________________
iii. ____________________________________________________________
____________________________________________________________
iv. ____________________________________________________________
____________________________________________________________
v. ____________________________________________________________
_________________________________________________________
(5 markah)
4. Belajar Cara Belajar adalah proses teknik
pembelajaran sama ada bersama guru
atau tidak. Kemahiran belajar perlu dikuasai
oleh setiap murid untuk meraih
kecemerlangan dalam peperiksaan dan
kehidupan.
Berdasarkan
pernyataan di atas, rangkakan lima
kemahiran belajar cara belajar
berserta
dengan maksud kelima-lima kemahiran tersebut.
i. _____________________________________________________________
___________________________________________________________
ii. _____________________________________________________________
____________________________________________________________
iii. _____________________________________________________________
___________________________________________________________
iv. ____________________________________________________________
___________________________________________________________
v. ____________________________________________________________
___________________________________________________________
(10 markah)
BAHAGIAN C
( 40 markah )
Jawab dua soalan.
1.
Hasil Pembelajaran
: 9.1
|
Huraian Hasil
Pembelajaran
|
Aras
2 (ii) Mengeja dan menulis frasa dan ayat yang diperdengarkan menggunakan
ejaan dan tanda baca yang betul.
|
Jelaskan maksud Hasil Pembelajaran
di atas; dan rancang aktiviti mengikut
tiga
langkah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai supaya murid Tahun
6
Bestari dapat menguasai kemahiran berkenaan.
(20 markah)
2. Aspek penyerapan dalam pengajaran dan
pembelajaran dapat membantu
guru mengaitkan unsur isi pengetahuan daripada mata
pelajaran lain dalam
pengajarannya.
Berdasarkan penyataan di atas, terangkan
kepentingan aspek ini kepada
pelajar.
(20
markah)
3.
Pembelajaran
secara konstruktivisme mempunyai kelebihan di mana murid akan lebih berfikir,
lebih faham, lebih ingat, lebih yakin, lebih berkemahiran sosial dan lebih
seronok kerana murid membuat penerokaan, membuat penyiasatan, kajian spesifik
dan membuat refleksi dalam pengajaran dan pembelajaran.
|
Berdasarkan
kenyataan di atas, buat satu anologi tentang peranan murid,
peranan
guru dan cabaran guru konstruktivisme dalam proses pengajaran dan
pembelajaran
di dalam kelas.
(20 markah)
No comments:
Post a Comment