Saturday 1 December 2012

exam pengajian sukatan bahasa melayu



KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA



Semester 1


PENGAJIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH


NO. KOD              :
BMM 3101     
TARIKH:

ANGKA GILIRAN:













MASA   :
2 jam 30minit
PUSAT                 :




















ARAHAN KEPADA CALON

1.    Kertas ini mengandungi tiga bahagian:
Bahagian A : 20 soalan objektif
Bahagian B : 4 soalan struktur
Bahagian C : 3 soalan esei
2.    Jawab semua soalan dalam Bahagian A, Bahagian B dan Bahagian dua soalan Bahagian C
3.    Jawab soalan:     
Bahagian A pada kertas saranan jawapan yang disediakan.
Bahagian B pada ruang yang disediakan dalam kertas soalan.
Bahagian C pada kertas jawapan yang disediakan.
4.    Semua kertas jawapan hendaklah diikat bersama-sama buku soalan dan diserahkan pada akhir peperiksaan.

UNTUK KEGUNAAN PEMERIKSA SAHAJA
BAHAGIAN
NO. SOALAN/ MARKAH
JUMLAH
A
( 20 markah )
1 - 20

B
( 40 markah )
1a
1b
2a
2b
3a
3b
4








C
( 40 markah )
1
2
3





JUMLAH KESELURUHAN















BAHAGIAN A
(20 markah)


Jawab semua soalan


1.    Kurikulum Baharu Sekolah Rendah bagi Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu bertujuan untuk

A .        melahirkan masyarakat  yang             percaya kepada Tuhan, raja dan 
      negara Malaysia.
B.         memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan
      insan  yang seimbang dan harmonis.

C.        membina masyarakat yang progresif, dinamik dan berketrampilan
      yang dapat menggunakan sains dan teknologi moden.

D.        membina masyarakat yang cekap menggunakan bahasa secara
      bersopan santun dan bersusila dalam kehidupan harian.


2.    Komponen utama Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah ialah


I.              Hasil pembelajaran

II.             Pengisian kurikulum

III.            Huraian hasil pembelajaran

IV.           Kemahiran bahasa

V.            Sistem bahasa



A.         I,II,III dan IV

B.         I,II,III dan  V

C.        I,II,IV dan V

D.        II,III, IV dan V


     3.  Huraian Hasil Pembelajaran bagi kemahiran mendengar dan bertutur yang
          berikut  terletak pada aras rendah kecuali


A.           menyatakan sebab dan akibat untuk menyokong sesuatu permintaan.

  B.          mengajukan hasrat dengan menggunakan ungkapan yang sesuai dan
                bersusila.

C.          menggunakan mimic muka yang sesuai semasa mengemukakan 
  permintaan.

D.         memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk  
             menyatakan  sesuatu permintaan.


4.  
Hasil Pembelajaran
Huraian hasil Pembelajaran
Cadangan aktiviti
1.0  Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal

1.1  Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan harian menggunakan kata, ungkapan, intonasi dan nada yang sesuai.


Aras 1

i. Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami, dilihat atau dibaca





?

            Rajah 1: Contoh format Hasil Pembelajaran dan Huraian Hasil Pembelajaran
           

Aktiviti yang paling sesuai bagi Hasil Pembelajaran di atas ialah

A.           tunjuk cara dan demotrasi sesuatu produk barangan yang baru  
             dikeluarkan.


B.        berlakon dengan menggunakan kata panggilan atau kata ganti nama yang sesuai.

C.        main peranan untuk menunjukkan cara menerima teguran secara 
            terbuka  dalam perbualan.

D.        bersoal jawab berdasarkan sesuatu situasi bagi tujuan menceritakan
      perkara-perkara yang dialami, dilihat atau dibaca.

5. 

1.2  Aras 3 (i) Bersoal  jawab untuk membuat rumusan dan keputusan



      Kecekapan berbahasa yang paling tepat dengan Huraian Hasil Pembelajaran di
      atas ialah


A.         berbual dengan rakan tentang pengalaman yang mencemaskan.

B.         menjawab soalan-soalan pemahaman berdasarkan gambar bersiri
            yang  ditunjukkan.

C.        berdailog tentang cara paling berkesan untuk menggalakkan kanak-
            kanak  menabung.

D.        mewawancara tentang tajuk ‘Pencemaran Alam Sekitar Di Kawasan
            Tempat Tinggal Anda Kesan dan Cara Mengatasi’.


6.     Kemahiran memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu
        perkara yang berkesan boleh diaplikasikan dalam aktiviti:


            A.         mencari jalan pulang

           B.          mendengar lagu

         C          bermain alat muzik

          D         silang kata




7.       Hasil Pembelajaran (HP) yang perlu ditentukan oleh guru sebelum penyediaan
          Rancangan  Pengajaran  Harian (RPH) bergantung kepada


           A           pengalaman sedia ada pelajar

            B.         kebolehan guru mengaplikasikan kemahiran yang dikuasai

           C        tahap dan aras kebolehan pelajar

           D.       bilangan pelajar dalam kelas.



8.       Seorang pelajar telah diminta untuk menceritakan kembali sinopsis sebuah
          Filem  yang telah ditontonnya.

           Aktiviti ini boleh dikaitkan dengan kemahiran:


            A.         Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.

B.         Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang
            terancang.

C.        Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat, serta sebutan dan intonasi
            yang  baik.

D.        Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersirat dan
            tersurat.  



9.         Dalam hasil pembelajaran mencatat dan menyusun maklumat, semua
           huraian di bawah adalah benar, kecuali
           

           A.          mengambil imlak bahan yang diperdengarkan.

           B.          mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

           C.         mengenal pasti maklumat dan mencatat nota.

           D.         menyusun maklumat daripada nota hasil daripada pendengaran atau
      bacaan.

10.     Antara pernyataan yang paling tepat tentang hasil pembelajaran ialah


A.           dibina untuk menyepadukan kemahiran bahasa, sistem bahasa  dan
              pengisian  kurikulum

B.           dibina untuk memudahkan perujukan bagi penyediaan dan
              Perancangan  pengajaran dalam bilik darjah.

C.           dibina untuk menguatkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran
              berlandaskan bahasa Melayu merentas kurikulum.

D.           dibina untuk menyediakan pelajar-pelajar yang boleh menguasai
              ketiga-tiga kemahiran bahasa dengan baik.



11.       Huraian Hasil Pembelajaran (HHP) menyatakan secara jelas aras kemahiran yang perlu dicapai oleh murid mengikut tahap keupayaan dan kemajuan mereka, sama ada pasa Aras 1, Aras 2 atau Aras 3. Pemeringkatan berdasarkan aras ini sejajar dengan

A.          pembelajaran masteri
B.            pembelajaran kontekstual
C.           pembelajaran kontraktivisme
D.           pembelajaran kemahiran berfikir







12.                   Tajuk pelajaran :  Jasa Ibu

Langkah 1      : Murid membaca sajak bertajuk “jasa ibu”.                            Langkah  II     : Murid bercerita tentang jasa ibu mereka.                             Langkah III     :  Murid berbincang dalam      kumpulan tentang bagaimana
   membalas jasa ibu dan membuat pembentangan.
Langkah IV     :  Murid menulis ayat-ayat tentang keistimewaan ibu  
                                       mereka


Berdasarkan langkah pengajaran di atas, pilih penggabungjalinan kemahiran berbahasa yang paling sesuai mengikut urutan langkah pengajaran.

A.    membaca      lisan                        lisan                 membaca

B.    menulis                      membaca               lisan                 menulis

C.   membaca      membaca               lisan                 kemahiran menulis

D.   membaca      lisan                        lisan                kemahiran menulis

13.      Sebagai guru, anda perlu mengambil kira beberapa perkara  semasa merancang aktiviti pengayaan. Berikut merupakan perkara-perkara yang perlu diambil kira kecuali

A.    Menggunakan daya usaha sendiri
B.    Membuat kerja sendiri dan hasilan kendiri
C.   Menggunakan kaedah dan organisasi yang mudah ubah
D.   Mengurangkan masalah yang dihadapi melalui bantuan guru





14.       Portfolio ialah satu kaedah yang digunakan oleh guru untuk mengumpul dan merekod bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang dipersetujui bersama.

Susun peta perkembangan pembelajaran pelajar di bawah mengikut urutan yang  betul.

i.              Menyebut bunyi huruf
ii.             Membentuk suku kata
iii.            Permulaan mengenal huruf
iv.            Berdikari mengeja perkataan-perkataan
v.             Mencantum suku kata dengan bimbingan guru

A.    i, ii, iii, iv dan iv
B.    iii, i, ii, v dan iv
C.   iii, ii, v dan iv
D.   iv,i, ii, iii dan v

15.       Elemen-elemen yang terkandung dalam pengisian kurikulum terdiri daripada

A.    ilmu, nilai, sistem bahasa, peribahasa dan kemahiran bernilai tambah
B.    ilmu, nilai, sistem bahasa, peraturan sosiobudaya dan kemahiran bernilai tambah
C.   ilmu, nilai, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya dan kemahiran bernilai tambah
D.   ilmu, nilai, peribahasa, kewarganrgaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai tambah





16.       Peraturan sisio-budaya perlu diserapkan semasa pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah bagi mata pelajaran pendidikan bahasa Melayu. Peraturan sisio-budaya  mencerminkan falsafah dan keperibadian masyarakat Malaysia.

            Antara berikut merupakan amalan yang diamalkan oleh masyarakat Malaysia kecuali     

A.    peribahasa
B.    laras bahasa
C.   bahasa tubuh
D.   kesantunan bahasa


17.       Kemahiran 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.

            Berdasarkan kemahiran di atas, aktiviti di bawah adalah sesuai dilaksanakan dalam pembelajaran kontekstual dalam tajuk sirih dan pegaga kecuali

A.    Lawatan ke dusun buah-buah
B.    Mengenal pasti pokok herba terutama sirih dan pegaga
C.   Berbincang mengenai kegunaan herba berkenaan
D.   Aktiviti memproses herba/ daun pegaga untuk minuman kesihatan






18.
 
 
·         mencirikan
·         membanding dan  membezakan
·         mengumpul dan mengelas
·         membuat urutan
·         menyusun mengikut keutamaan
·         menganalisis

           

            Pernyataan di atas merujuk kepada kemahiran

A.   menaakul
B.   strategi berfikir
C.   berfikir secara kritis
D.   berfikir secara kreatif

19.       Cikgu A meminta murid dalam kumpulan Mawar membuat refleksi secara mendalam berasaskan pengalaman, perasaan diri mengenai masalah dan penyelesaiannya dalam strategi penyelesaian masalah setelah tamat sesi perbincangan kumpulan.

Berdasarkan pernyataan di atas, Cikgu A menggunakan Teori Kecerdasan Pelbagai

A.    Interpersonal
B.    Intrapersonal
C.   Visual-Ruang
D.   Verbal-Linguistik

20.       Tentukan perbezaan antara objek dan pelengkap dalam pola ayat dasar frasa nama dengan frasa kerja (FN + FK).

A.    objek tidak boleh digugurkan manakala pelengkap boleh digugurkan.
B.    pelengkap tidak boleh digugurkan manakala objek boleh digugurkan
C.    objek  dapat  dipasifkan  manakala pelengkap tidak boleh dipasifkan
D.   pelengkap   boleh  dipasifkan  manakala objek tidak dapat dipasifkan.








































BAHAGIAN B
( 40 markah )

Jawab semua soalan.

1.

Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) merupakan panduan asas untuk guru melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran


(a) Jelaskan  lima objektif Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu


i._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ii.________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________

iii._______________________________________________________________
_________________________________________________________________
 ________________________________________________________________

 iv. ______________________________________________________________
  ________________________________________________________________
  ________________________________________________________________

v.________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_______________________________________________________________
                                                                        (5 markah)                                                                                                                                                                           








(b)  Dalam organisasi kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Kurikulum
       Bersepadu Sekolah    Rendah (KBSR) 2003 sistem bahasa berfokuskan kepada
      pengajaran dan pembelajaran.                   

Susunkan mengikut keutamaan  lima  sistem bahasa tersebut
i ________________________________________________________________
 _______________________________________________________________
ii._______________________________________________________________
 _______________________________________________________________
iii.______________________________________________________________
_______________________________________________________________
iv.______________________________________________________________
_______________________________________________________________
v._______________________________________________________________
_____________________________________________________________

(5 markah)


2 (a)  Nyatakan dua sebab utama pengajaran sebutan dan intonasi diajar

.           i.___________________________________________________________

            __________________________________________________________

           ii.__________________________________________________________
.
            __________________________________________________________
                                                                                                                       
(4  markah)    










     (b)   Terangkan tiga aktiviti yang berkaitan dengan hasil pembelajaran untuk
 menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.

i.____________________________________________________________

 __________________________________________________________

ii.__________________________________________________________

____________________________________________________________            .    
iii.__________________________________________________________

 ___________________________________________________________
                                                                                   
                                                                                              (6 markah)

 3.

Strategi penggabungjalinan dan aktiviti pengayaan merupakan aspek penting dalam menentukan hala tuju pencapaian objektif  sesuatu pengajaran dan menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang bermakna.


(a)   Berdasarkan kenyataan di atas,  terangkan lima prinsip-prinsip
        penggabungjalinan.
       i.   _____________________________________________________________
        _____________________________________________________________
      ii.  _____________________________________________________________
        _____________________________________________________________
      iii. _____________________________________________________________
        _____________________________________________________________
       iv. ____________________________________________________________
         ____________________________________________________________
        v. ____________________________________________________________
         _____________________________________________________________
                                                                                             (5 markah)


(b)    Senaraikan lima strategi pelaksanaan aktiviti pengayaan
         i. ____________________________________________________________
           ____________________________________________________________
         ii. ____________________________________________________________
            ___________________________________________________________
        iii. ____________________________________________________________
            ____________________________________________________________
        iv. ____________________________________________________________
            ____________________________________________________________
         v. ____________________________________________________________
           _________________________________________________________

                                                                                                 (5 markah)

4.   Belajar Cara Belajar adalah proses teknik pembelajaran sama ada bersama guru
      atau tidak. Kemahiran belajar perlu dikuasai oleh setiap murid untuk meraih
      kecemerlangan dalam peperiksaan dan kehidupan.

      Berdasarkan pernyataan di atas, rangkakan lima kemahiran belajar cara belajar
      berserta dengan maksud kelima-lima kemahiran tersebut.

      i. _____________________________________________________________
          ___________________________________________________________
     ii. _____________________________________________________________
         ____________________________________________________________
     iii. _____________________________________________________________
           ___________________________________________________________
      iv. ____________________________________________________________
           ___________________________________________________________
       v. ____________________________________________________________
           ___________________________________________________________
                                                                                                              (10 markah)

BAHAGIAN C
( 40 markah )


Jawab dua soalan.

1.  

Hasil Pembelajaran : 9.1
Huraian Hasil Pembelajaran

Aras 2 (ii) Mengeja dan menulis frasa dan ayat yang diperdengarkan menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.


            Jelaskan maksud Hasil Pembelajaran di atas;  dan rancang aktiviti mengikut
           tiga langkah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai supaya murid Tahun
           6  Bestari dapat menguasai kemahiran berkenaan.
                                                                                                                              (20 markah)   



2.         Aspek penyerapan dalam pengajaran dan pembelajaran dapat membantu
           guru  mengaitkan unsur isi pengetahuan daripada mata pelajaran lain dalam
pengajarannya. 

 Berdasarkan penyataan di atas, terangkan kepentingan aspek ini kepada
 pelajar.

                                                                                                                (20 markah)





















3. 

Pembelajaran secara konstruktivisme mempunyai kelebihan di mana murid akan lebih berfikir, lebih faham, lebih ingat, lebih yakin, lebih berkemahiran sosial dan lebih seronok kerana murid membuat penerokaan, membuat penyiasatan, kajian spesifik dan membuat refleksi dalam pengajaran dan pembelajaran.

     Berdasarkan kenyataan di atas, buat satu anologi tentang peranan murid,
     peranan guru dan cabaran guru konstruktivisme dalam proses pengajaran dan
     pembelajaran di dalam kelas.

                                                                                      (20 markah)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
                                               





























No comments:

Post a Comment